Anna Maria Øfstedal Eng vil sprenge grenser med sitt abstrakte formspråk, og håper å utfordre både konsumenter og produsenter ved å være en motvekt til det perfekte.

© Inger Marie Grini

Hei Anna, hva jobber du med for tiden?
– For tiden jobber jeg for fullt med å produsere vasene Uben, som nå er å finne hos Norway Designs. Samtidig utvikler jeg spennende prototyper til utstillingen Håndverk+ i juni.

Hvordan tilnærmer du deg design?
– Jeg jobber direkte i materialer gjennom en intuitiv designprosess, der jeg tenker og formgir med hendene for å skape ideer. Derfra får jeg som regel en ny idé, og enda én, som til slutt blir selve produktet. Ved å jobbe på denne måten føler jeg at det ekte og personlige kommer frem i designen, noe jeg alltid prøver å formidle gjennom produktene mine. Jeg prøver alltid å gi litt av meg selv – og håper jeg aldri mister en finger i justersaga!

© Inger Marie Grini – Anna finner materialene sine selv. Blant annet er surbjørk fra Gudbrandsdalen blitt til de vakre fatene Innåt.

© Inger Marie Grini – Anna har tilbragt de siste fem årene ved arbeidsbenken i keramikkverkstedet, og det er her hun har eksperimentert, studert og opparbeidet seg kunnskap om keramikk. Vasene Uben står i hyllene, underveis i prosessen og snart klare for å bli sendt ut i butikk.

Hva vil du med designen din?
– Jeg ønsker å gi forbrukerne det som er annerledes, det uvanlige, det rare og det sære – eller det ekte og sårbare – som en motpol til alle de perfekte og identiske produktene i samfunnet. For meg er design en personlig uttrykksmåte, der jeg håper produktet i seg selv kan være rebellen som skaper furore og engasjement; det som utfordrer massenes designuttrykk, og viser nytteverdien av det abstrakte formspråket som en viktig del av interiøret i hjemmet.

Har du en signaturstil?
– Jeg må vel si at mitt typiske kjennetegn er et organisk formspråk, der jeg utvikler produkter med en intuitiv tilnærming, hvor materiale møter produkt. Samtidig sprenger jeg noen grenser mellom produktdesign og kunsthåndverk, og bruker ofte mye tid på å finne de riktige materialene for et bestemt håndlaget designuttrykk.

© Inger Marie Grini – Ikledd det faste arbeidsantrekket – slitt Levi’s og band-T skjorte – eksperimenterer Anna seg frem til nye ideer. Denne gangen? Et prosjekt inspirert av naturens organiske silhuetter og fantasien om små levende, mystiske vesener.

Hva inspireres du av?
– Jeg er veldig glad i Gudbrandsdalen og finner mye inspirasjon i tradisjoner derifra. Samtidig får jeg også mange ideer fra den fantastiske naturen i dalen, ettersom den alltid har vært en stor del av livet mitt.

Hva slags produkter ser du deg selv utforme fremover?
– Jeg har lyst til å utforske ideer rundt større møbler, og kanskje også en rar variant av en lampe. Jeg har også en idé om en puff, som ikke ser ut som en puff, men som kan være så mangt. Vi får se hva tiden bringer!

© Inger Marie Grini – Anna sanker og bearbeider også selv norsk blåleire, og i hyllene står utallige forsøk på å forstå leirens oppførsel – en spennende, men også utfordrende øvelse. – Som regel blir jeg positivt overrasket av utfallet, sier hun. Blant annet skapte utforskningen med treskjæreverktøy en fascinerende dynamikk i mønstrene etter brenning. Keramikksettet Attåt er overflatebehandlet med brennteknikken Obvara og en naturlig oransje.

© Inger Marie Grini – Fun fact: Papir er et viktig redskap i en keramikers verden. Der papiret er plassert, tørkes fuktigheten i godset langsommere. De fuktige lysestakene skal senere overflatebehandles med brenneteknikken Obvara.

Hvordan rettferdiggjør du å lage nye ting i en verden som allerede har så altfor mye?
– Verden vil aldri slutte å konsumere. Derfor er det viktig å designe de nye, riktige produktene, med fokus på verdier som skaper emosjonell tilknytning mellom bruker og produkt. Verdier som retter seg mot et forlenget produktlivsløp, som igjen vil resultere i en mer bærekraftig konsumering. Fremtidens design må appellere like mye til hjertet som hjernen, der forbrukeren ikke bare kjøper produktet, men også historien, de transparente prosessene og de etiske verdiene, som igjen blir en identitet de kan kjenne seg igjen i.

Hvor er du om fem år?
– Om fem år har jeg mitt eget mikromakeri med studio, verksted og butikk i samme lokale, hvor det kan kjøpes unikaprodukter, prototyper og diverse objekter produsert av lokale materialer.

© Inger Marie Grini – Anna Maria Øfstedal Eng «tenker» med hendene og skaper alle ideene og produktene sine gjennom en intuitiv håndverksprosess. Det store keramikkverkstedet ved OsloMet – Storbyuniversitetet på Kjeller er et naturlig tilholdssted for Anna, der former og redskaper til de ulike prosessene preger omgivelsene – blant annet formene som har skapt blåleire-settet Attåt.

© Inger Marie Grini – På verkstedet står en prototype av bordet Rotben, som er laget av svartbeiset ask, med en overflate formgitt med motorsag. Bordet ble lansert i løpet av møbelmessen i Stockholm i februar.

 

Hentet fra bo-bedre.no